torsdag 29 oktober 2009

Det orangea tar över från alla håll

Skogens alla löv har antagit färgen orange och samtidigt passat på att sprida ut sig på stigar och vägar och färgat även dessa orangea. Nu närmar sig tydligen en orange spökhelg då man helst ska äta något orange. Vad jag vet så brukar godis vara lite åt det orangea håller så jag hoppas på mycket sånt.



Däremot har jag hört talas om de där spökena som kan dyka upp alldeles vita och tysta i skogen när man minst anar. Syrran Tilly hade råkat ut för ett par såna en gång. Å andra sidan hade det varit en himla konstig skog hon besökt då för det hade hoppat upp en dumpe och det hade skramlat och någon tokstolle i cape hade hoppat fram bakom en hydda. Min skog är inte alls så konstig så jag ska nog försöka att inte tro på spöken just där i alla fall. Fast ändå… jag hittade ju en filur häromdagen när Kakan och jag var på skogspromenad som vanligt. Helt plötsligt ser jag nåt och tvärnitar. Kakan säger till mig att stå kvar och kommer uppsmygande bredvid mig i tron att jag spanat in ett rådjur. Men icke då, det är en snubbe med orangea band på hatten som sitter och trycker i mossan med ett gevär i högsta hugg. Vår promenad får ett abrupt slut och Kakan kopplar snabbt upp mig och vi beger oss i motsatt riktning medan Kakan småmuttrar nåt om bristen på jakt-pågår-skyltar.

Följande dag försöker vi oss på ett viltspår iklädda lysorangea västar för att inte de där skjutgalna filurerna ska ta fel på oss och vem-det-nu-är-de-tänker-skjuta. Det småregnar och filurerna börjar plötsligt skjuta så det ekar i hela skogen och vi vet inte riktigt var vi har dem, men vi tar oss fram till skanken till slut. Väl där sliter matte åt sig skanken och jag blir tvungen att kasta i mig köttfärsbelöningen då vi upptäcker att en stor jakthund kommit upp bakom mig och lägger an sitt djupaste morrande och menar att de där godaskerna får vi nog vackert ta och lämna över till honom. Mattarna tar dock allt smask och mig i ett stadigt grepp och stegar iväg. Återigen kommer den där ramsan om avsaknaden av jakt-pågår-skyltar från Kakan.

Önskar er, alla mina vänner, en helg full med godis och fri från spöken – Trevlig Halloween!

2 kommentarer:

ESSingarna sa...

Hmmm det har hänt att även vår matte har muttrat över bristen på jakt pågår skyltar. Hon har löst det genom att låta som en hel elefanthjord när vi beger oss ut i markerna så här års. Dock lyser skogsaktiviterna med sin frånvaro under den tid då hela skogen kryllar av figurer med geväret i högsta hugg.

Kramiz från ESSingarna

Lizzieonline sa...

Ojojoj vad skoj .. det ska bli med mycket bus OCH godis :-))) för så tolkar iaf jag det här med trick or treat ;)))

Åsså tycker ju jag att det är mycket mycket bättre med MH - spöken och skrammel i skogen än såna där som " driver " omkring vind för våg, eller hur man nu ska uttrycka det hela gällande jakten på skogens cykelstyren och fjortontaggare *ler* !!

Nosgnugg från mej, som nästan " kommit ner på jorden " igen .. ;)) fast bara nästan :-)))

PS Bifoga kram hojtar matte !! DS