fredag 4 december 2009

Nålar, blod och röntgen

Inledde den här månaden med ett jobbigt besök hos Fru Veterinär på Ultuna.
Här är jag i väntrummet.


En sköterska tog emot mig och mattarna. Först vägde hon mig. 24 kilo tung är jag nu. Sedan satte hon in oss i ett litet undersökningsrum och ställde en massa frågor. Själv stod jag och hängde vid dörren och spanade på alla andra sjuklingar som gick förbi.


Till slut kom jättesnälla Fru Veterinär och satte upp mig på ett bord och började en ordentlig genomklämning. Det var bara trevligt tyckte jag. Märkte nästan inget för jag var så koncentrerad på att se vad som hände utanför fönstret. Hon sa att lymfkörtlarna var bra, alla organ hon kände på var bra. Mina röda tassar var bra för att vi hade klippt bort håret inuti och själva huden var bara lite rosa. Hon sa att man får leva med lite rosa dynor i dessa blöta fuktiga tider. På en stor tand hade jag lite tandsten. Den ska mattarna borsta lite bättre med min eltandborste. Fru Veterinär brukade själv ta gasbinda på sitt finger och sedan borsta sina hundars tänder med det.
Här sitter jag och tittar ut medan matte håller i mig.


Fru Veterinär beordrade blodprov och röntgen. Sköterskan kom tillbaka och stack en butterflynål i mitt framben och pumpade med tassen så att hon fick två rör blod. Det kändes bara lite, men jag gömde huvudet i Kakans famn för säkerhets skull. Sedan visade de mig provrören och jag slickade lite på dem.
Här är mitt omplåstrade stungna ben.



Sedan blev det en lång paus i väntan på röntgentiden. Passade på att ta en promenad och spana in alla de söta försökshundsflickorna. Vi fattade tycke för varandra allihop. De var som galna och ropade efter snygga mig.
Snygga brudar.


edan kommer vi till den verkliga pärsen – röntgen. Här blev jag omkulldragen och lagd på sidan med sandsäckar runt bakbenen. De tog hur många bilder som helst och välte mig hit och dit. Till slut fick jag ligga på rygg och matte höll i frambenen medan Kakan höll i bakbenen. När Kakan hade sagt att hon tog semester för att följa med mig och hålla tassen så trodde vi ju inte att det skulle bli på det här sättet inte. Fy sjutton vad läbbigt det där var, jag blev alldeles andfådd – usch!


När vi kom från röntgen stod Kakans pappa där. Jag blev så glad att jag kastade mig upp i hans famn. Kändes skönt att få så mycket stöd idag. Inne hos Fru Veterinär fick vi veta att allting såg bra och normalt ut på röntgen. Lite senare fick vi veta per telefon att levervärden och njurvärden från blodprovet var helt normala. Fick med mig medicinen Andapsin som de sprutar in i munnen på mig en timme före maten. Den ska lägga sig som en hinna i magen och skydda. En teori är nämligen att jag kan ha magkatarr. Nu ska jag få den tre gånger om dagen i 10 dagar. Jag var här på Ultuna idag för att jag har kräkts från och till. Detta har oroat mattarna så de ville kolla varför jag gör så. Kanske ska jag tillbaka och göra ultraljud på magen och få dietfoder om jag inte blir helt okej. Håll tassarna för att jag ska slippa åka dit igen!

2 kommentarer:

ESSingarna sa...

Krya på dig kompis.

Kram ESSingarna

Anna sa...

Krya på dig Lassie!! <3

Pepsi hälsar att hon vet hur det är att vara så där mycket hos veterinären, med undersökningar och övernattningar. Hon skickar sina sympatier.

Hoppas de snart kommer på vad du behöver för att må bättre.

Kramar från Anna och Pepsi