söndag 17 januari 2010

Ingen EDHD-hund

Jag och mattarna har varit iväg och röntgat mig igen. Den här gången ägde spektaklet rum i Knivsta. Vi började med att sitta i väntrummet ihop med en söt cockerspaniel. Men ganska snart kom en veterinär och lyssnade på mitt hjärta och kollade i munnen så att jag var i form för att ta emot en extra stark knockoutspruta. Fick snabbt sprutan i nackskinnet och då berättade de att jag antagligen skulle kräkas. Sagt och gjort kräktes jag en hög och dåsade sedan snabbt till.


Blev inburen i röntgenrummet där jag nästan slocknade i Kakans armar. Då var det tydligen dags att lyftas upp på röntgenbordet där jag lades på rygg i en vagga. Har inga bilder därifrån eftersom Kakan fick stå och hålla huvud och sedan även ben i rätta ställningarna.


Först tog de en enda bild på mina höfter för att kolla om jag hade Höftledsdysplasi (HD). Man kan ha höfter som är mellan A och D. Jag fick ett superstarkt medel att slappna av på och det brukar göra att bilderna blir sämre så det var vi lite oroliga över. Men när hon som tog bilden kom in med den sa hon att ”det här ser riktigt bra ut”. Det tolkade vi som att jag har HD grad A! De tog två andra bilder också, på mina armbågar. Det var för att kolla om jag har någon Armbågsledsartros (ED). Även här sa hon att det såg väldigt bra ut på bilderna. Det slutgiltiga svaret får vi dock om några veckor så håll tassarna för att hennes avläsning stämmer.

För er som vill läsa mer om HD- och ED-röntgen finns en broschyr som SKK har gjort.

2 kommentarer:

Anna sa...

Skönt att höra att röntgen gick bra och att resultaten blev bra! :-)

Jag och Pepsi håller tummarna för att det slutgiltiga svaret stämmer överens med det muntliga svaret ni fick.

Vad fint det har blivit här i bloggen. :-)

Kram från Anna och Pepsi

ESSingarna sa...

Halloj!

Kul att det gick bra på röntgen. Även Erk är röntgad av de superduktiga tjejerna i Knivsta. Men han blev inte så lullig så han hoppade upp på röntgenbordet för att kolla läget. Hoppas att även du kommer med i vårat gäng med A-höfter.

Kramizar från ESSingarna

Kramizar från ESSingarna