onsdag 28 april 2010

Mitt MH (Mentalbeskrivning Hund)

Nu har jag varit på Olandstraktens Brukshundklubb och gått igenom mitt MH. Det var en alldeles unik upplevelse kan man väl säga. Det är 10 moment med olika delmoment som jag ska genomföra. Samtidigt står det en publik och tittar och en beskrivare skriver ner och sätter kryss (33 totalt) i rutor som anger min intensitet när jag går igenom de olika momenten.

min webbplats hittar ni ett diagram med mina resultat och alla de 155 rutorna och vad varje ruta betyder. Där har jag också markerat med rosa vilka rutor mina kryss hamnade i.

Mattarna hade bestämt att Kakan skulle gå beskrivningen med mig. Matte Kerstin stannade vid klubbhuset för att jag inte skulle bli distraherad av henne i publiken. Däremot var Kakans kompis R-M (ESSingarnas matte) med i publiken och filmade åt oss, så henne hälsade jag lite extra på i första momentet. Eftersom Kakan hade världens minsta minneskort i kameran så blev det vissa utvalda moment som filmades.

Beskrivare var Thomas Lindgren och Testledare var Mikaela Patel.

Jag gillade Testledaren så det gick bra att hälsa på henne. Sedan skulle hon och Kakan och jag leka och det gick också bra men jag var lite distraherad av allt nytt och spännande och hela intressanta publiken som bara stod stilla där bredvid. Ville inte hämta föremålet och inte ha dragkamp med Testledaren. Jag har inte haft föremål i munnen som andra hundar har slemmat på och inte lekt med någon annan än mattarna och jag tänkte inte börja nu heller. Men med mattarna älskar jag att hämta saker och kampa. Min favorit som ni väl vet vid det här laget är att hämta pinnar och sedan tvinga mattarna att kampa med dem. Repknutor och dummiesar går förresten bra de med.

Men hur som helst, åter till mitt MH. Nästa moment var Förföljande. Där drog jag iväg efter trasan som låg alldeles stilla när jag kom fram. Sa till den att sätta igång och leka med ett enda uppfodrande skall, men den bara låg där död och tråkig så då struntade jag i den.

Under moment 4, Aktivitet, gick jag runt lite och nosade och så spanade jag lite på en ihärdig hackspett som jobbade alldeles bredvid. Beskrivaren Thomas sa att det är tillåtet att göra sig bekant med sin nya omgivning när man kommer till en ny plats, inget konstigt med det alltså. Här står Kakan och jag och utför Aktivitet.


Nästa grej var Avståndslek där Jim DeWitt hade klätt ut sig i kappa och huva och hoppad runt och var hotfull. Nyfiken som jag är rusade jag till gömsle nummer två så fort Kakan behagade släppa mig. Någon kamp med snuskleksaken blev det förstås inte här heller.


Moment 6 var Överraskning i form av en overall (Dumpe) som flög upp mitt framför oss. Den tokstollen skällde jag ut innan jag själv traskade fram och kollade honom. Hörde på filmen sedan att Beskrivaren sa att jag var en ”duktig kille”! Efter det var det bara att gå till moment 7 som var Ljudkänslighet. Världens skrammel drog igång när vi gick förbi. Här sprang jag genast tillbaka för att kolla att det inte var något farligt som skulle anfalla Kakan som hade frusit fast där alldeles stel framför skramlet. Ingen fara på taket där så vi kunde klafsa vidare i lervällingen. Här är Kakan och jag vid skramlet.


De är för roliga de tvåbenta alltså. Vid nästa moment hade de klätt ut sig till spöken. De två stora karlarna Micke Ahlbom och Jim DeWitt hade spökat ut sig. De var rätt kul, förutom att de gick så himla långsamt och Kakan tog evigheter på sig att släppa mig. Till slut blev jag i alla fall fri och kunde springa fram och kolla killarna.

Till sist var det dags för samma lek som i början. Men den här gången hade jag lärt mig att den där snusktrasan var inget för mig så jag sprang bara mellan Kakan och Testledaren när de kastade den och struntade i att ta tag i den.

Det allra sista momentet skulle egentligen ha varit ett skottprov där det skjuts 4 skott. Detta hade mattarna dock bestämt sig för att inte låta mig få göra. Beskrivaren och Testledaren frågade flera gånger om vi verkligen var säkra på att jag var rädd och om vi verkligen ville avstå. De tyckte att jag var så bra på att avreagera snabbt och att det var synd att jag avstod. Beskrivaren hade testat en collieflicka, som påminde mycket om mig till sättet, på Korningen som hon klarat galant. Men mattarna hade verkligen bestämt sig. Jag fick en stor nyårsraket uppskjuten nära mig när jag var liten och blev skrämd och på senaste nyår var jag rädd igen. Därför ville inte mattarna riskera att jag skulle bli rädd och kanske må dåligt av skotten.

Här kan ni ta och titta på actionfilmen ”Lassie återtar skogen” när jag går igenom några av momenten:




Har lagt mitt resultat på min webbplats. Där står det vad varje siffra och gradering betyder och vilka rutor jag fick mina kryss i. Ni kan läsa hur nyfiken, lekfull, överraskad osv jag var för varje moment.

Här är spindeldiagrammet över mina resultat på mitt MH:


Det här är ett spindeldiagram över medelvärdet på alla testade colliehundar tillsammans:




Här hos Svenska Brukshundklubben kan ni läsa mer om MH.

Hann skaffa mig ännu en flickvän på MH-dagen. Det var Ullsåsas Glory Önskestjärna med matte Lotta som också var där för att göra sitt MH. Här ser ni söta tjejen med min polare Erk som också blev rätt förtjust i henne. Fast det var ju jag som träffade henne först.

2 kommentarer:

Annica m Fancymorecollies sa...

Tjusigt jobbat halvbrorsan!
Det såg ju riktigt kul ut. Ser fram emot att bli en stor kille och få gå på äventyr i skogen. Synd att du blivit skrämd av smällare, dina mattar var kloka som lät dig slippa skotten. Jag hoppas att det inte är någon som skjuter smällar mot mig på fredag. Det är Valborgsmässoafton sägs det, ska bli spännande att se vad det är för något.
Voff, voff från halbror Lincoln. Matte, morfar Naglo & Cera hälsar så gott......låter smaskigt!!!

Erk med flock sa...

Hej Kompis!

Spännande saker du möter när du är på skogspromenad. Matte skvallrade och sa att du tog det hela med ro.
Nu skall vi se när matte får plats på en sådan där skogspromenad med mig.

Kramis från Erk