tisdag 15 juni 2010

Svensk Vinnare i Avesta

I helgen var jag och mattarna i ett soligt och fint Avesta för att jag skulle ställas ut på Svensk Vinnare 2010. Det var ett bra val av utställning tycker jag, alla utställningar där Uppfödarmatte är med är fantastiska nämligen. Jag älskar henne mer än jag kan beskriva, vi har verkligen en speciell relation jag blir kramgalen så fort jag ser henne.


Snacka om tur vi hade när vi valde tältplats. Precis bredvid oss slog nämligen värsta donnan ner sina grejer. Det var superläckra Ida – Skyelice A Plumeria Lei. Kakan har tjatat om Ida länge men jag har väl inte riktigt förstått hur fin hon var förrän jag såg henne. Vi hade dessutom massor gemensamt. Hon har tävlat i viltspår och fått ut sitt championat där så hon kunde ge mig lite tips. Ägnade rätt stor del av dagen åt att insupa Idas skönhet.


Så blev det dags för mig att bege mig ut i stora ringen. Den här gången var det mitt andra försök att tävla i Öppen klass. Jag var yngst av alla så jag hade inte så stort hopp på rosetter. Pappa var dessutom framför mig. Här ser ni mig vänta så fint på min tur medan pappa Jaeger visar upp sig.


Domare Norman Deschuymere från Belgien kollar in mina tänder. Han gillade inte riktigt mig för jag åkte raskt ut. Hade inte tillräckligt mycket substans tyckte han. Jag är faktiskt i tanigaste laget och har legat på latsidan med muskelträningen under senaste tiden så det var väl inget att klaga på egentligen och så var jag ju som sagt yngst. Tydligen ska colliegossar växa till sig och börjar mogna först när vi är runt 3-4 år gamla. Får nog återkomma till ringarna då istället. Men jag kör klart de ringar jag har anmält mig till den här sommaren ändå.



Blev ärligt talat inte ledsen alls för att jag åkte ut så snabbt, det betydde ju bara att jag fick mer tid med Ida.

Kakan fick ett ryck och drog iväg med mig bort till en ring där det visades English Toy Terriers (ETT). Fattar inte att hon inte kan inse att det bästa man kan ha är en collie, det är liksom ingen vits med att kolla på nåt annat. Här fick vi i alla fall se de två killarna som tävlade. Ettan till vänster är Zirlean Will Turner (unghund) som vann hela klabbet med BIR, CERT och CACIB, den andra är multichampion och världsvinnaren Pikiruusun Armas Ottopoika. Tjejerna fick inte Kakan kolla på för jag höll på att förgås av oro att vi skulle missa när alla colliebrudarna tävlade så jag tvingade henne att återvända till collieringen.


Okej, här är en till bild på Pikiruusun Armas Ottopoika.


Hann tillbaka för att spana in tjejerna. Här är de flickor som domaren valde ut till de allra snyggaste. Visst är de fina!?!


Det blev alltså inga rosetter för min del utan det enda jag fick med mig hem var den här nyckelringsgrejen som alla som deltog fick.


Mattarna var lite småknäckta så de stannade vid en megastor godisaffär för att tröstäta. Eftersom Kakan hade bestämt sig för att inte äta godis före semestern fick hon bara gå med in och titta på alltihop. Hon var mäkta stolt över sig själv när hon inte köpte nåt och nät hon lyckades tacka nej när matte bjöd. Men samtidigt satt hon där och undrade varför man bestämmer såna där saker egentligen.


Var svintrött när jag kom hem och somnade som en klubbad säl. Hörde långt bort hur mattarna skrattade och sa nåt om att jag sprang i sömnen.

0 kommentarer: