lördag 7 augusti 2010

Goda vallegenskaper

Jag och mattarna har varit på Mårtensby gård och fått en privatlektion i vallning. Vi skulle kolla om det var nåt jag kunde gilla att hålla på med och om jag hade några medfödda anlag för vallning.

Först fick jag gå in i en hage dit de hade tagit sex bamsiga får. Jag fick hjälp av en supersnygg bordercollieflicka. Hon var jätteduktig och snart klar för att starta på vallhundsprovet.


Jag var faktiskt riktigt duktig och lyssnade på Ewa som hade paddeln i handen och hjälpte mig.


Vi tog en liten paus och sedan fick jag gå in igen. Kolla här vad bra det går för mig.


Efteråt sa Ewa som har gården att jag hade förvånansvärt mycket och goda vallegenskaper. Collierasen har förlorat mycket av de anlagen nämligen. Hon tyckte jag var en trevlig bekantskap för jag var jättesnäll mot hennes får och höll mig på avstånd och var alldeles tyst hela tiden i hagen. Några gånger till bara och sedan skulle vi kunna klara anlagsprovet i vallning trodde hon, inga problem. Fast hon tyckte att jag verkade van att göra lite som jag ville och lydde inte mattarna så himla bra, och ja så är det faktiskt, det får vi öva på! Men Ewa verkade så himla bestämd och hade koll på läget så henne lydda jag, verkade bäst så.

Det är ingen colliehund på 15-20 år som har klarat det officiella vallhundsprovet så Ewa berättade att de har gjort en enklare bana som de nu försöker få med som officiellt prov för bl.a. collie. Jag tyckte den såg ganska svår ut jag, det var z-hinder och tratthinder och en fålla och nåt mer. Men de hade haft många inofficiella tävlingar på den här typen av bana som funkat utmärkt, och Ewa satt med i alla vallningsgrupper som fanns så vi får hoppas att det går igenom. Vore kul om vi colliesar kunde slå oss fram på vallningsfronten igen.

Efter vallningen åkte vi in till Uppsala och fixade en massa och avslutade med att äta på IKEA. Jag gillar att äta där de har supergoda korvar, pizzorna är inte fy skam de heller förresten.

0 kommentarer: