fredag 3 september 2010

Utställd med lillebror

I helgen drog jag och mattarna till Dalarna för att jag skulle få vänstervarva. På vägen dit rastade vi på en härlig liten rastplats nära Avesta. Jag gick iväg ut på bryggan och såg till att de slöa änderna fick sig en simtur.


Vi hade så mycket tid innan vi skulle få bli insläppta på vårt favoritvandrarhem i Vassbo att vi åkte bort till Gagnef-Floda Brukshundklubb för att kolla att vi skulle hitta dit på söndagen. Det var alldeles hundtomt där så jag kunde lugnt sitta på verandan och skaffa mig en överblick över området och lägga upp taktiken inför söndagen.


Hittade en kul agilitybana som jag testade. Det roligaste är tunnlarna. De hade tre olika superlånga tunnlar. Jag testade självklart alla. Den gula luktade så intressant så i den stannade jag ganska länge tills jag hade listat ut vad det var för lukter som hade fastnat där.


Så blev det söndag och utställningsdags. Det var Roland Fors som var domaren för dagen. Vi slog upp vårt vackra rosa tält bredvid ett likadant som tillhörde min halvbror Lincoln och hans sambo Cera. Det regnade rejält första timmarna. Lincoln (Fancymore thief of heart) blev bästa hanvalp med HP och tävlade sedan mot en tik och då blev han BIM-valp.


Sedan blev det min tur. Jag fick springa massor av varv för domare Fors tittar extra mycket på rörelser. Tyvärr har matte diskbråck och nu även ryggskott så vi sprang väl inte vårt snabbaste. Till slut fick vi i alla fall en fin kritik, speciellt på hals, rygglinje, vinklar fram och bak och rörelser, ögon, öron, skalle. Det som han slog ner på var att han tyckte att mitt huvud skulle vara lite mer utfyllt. Han gillar den amerikanska typen som har breda stora huvuden och nosar. Vi som inte hade amerikaner i släkten fick den kritiken allihop, att vi skulle ha mer utfyllda huvuden och nosar. För min del slutade det med en slät etta. Killen som vann var Seamist ice spirit, junior, med amerikansk pappa (Shannon). Killen som kom tvåa var veteranen Conquest star’s mr beauty boy som bor ihop med killen som vann. Tvåan vann över mig i Gävle men han hade sina tre cert då så jag fick det fast jag kom tvåa där.


Efter oss grabbar kom tjejerna. Den enda tjej som fick CK var Cera (Fancymore angel of heart). Visst är hon väl snygg championflickan?


Till slut blev det Seamist ice spirit som blev BIR medan Cera blev BIM.


Nu är utställningsåret över för min del. Vi är riktigt nöjda med att jag har lyckats skrapa ihop två CERT under min första riktiga utställningssommar som alltså avslutas nu när jag är 2 år och 3 månader exakt.

1 kommentarer:

Annica m Fancymorecollies sa...

Nu har jag varit in och kikat. Kanske man skulle kunna få bilderna på Lincoln & Cera? Vill passa på att grattta till vackra Lassies 2 Cert som han fått under sommaren. Inte illa av en kille som bara är 2år. Jag ahr lagt in några bilder i Bloggen från utställningen i Gagnef Floda. De togs av Ceras halvsyster Vilyas matte Maria.
Värmande kramar såhär i höstmörkret Annicam Fancymorecollies x 3.